De bezoeken aan de boeren - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Janneke Tillaart - WaarBenJij.nu De bezoeken aan de boeren - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Janneke Tillaart - WaarBenJij.nu

De bezoeken aan de boeren

Blijf op de hoogte en volg Janneke

07 Mei 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo iedereen,

Op dit moment hebben we vijf communities gehad met in elke community 3 tot 4 boeren. Het is heel leuk om te zien hoe iedereen woont. Elke pond is ook weer anders, sommige werken, sommige zijn aangeplant en sommige is nog geen vinger naar uitgestoken. Ook is het grappig hoe de personen zijn en welke antwoorden ze geven op de enquête vragen. Onder het mom wat kan willen de boeren dat verbeterd wordt tussen de samenwerking met CFAP (het bedrijf waar wij voor werken). Nou ik wil nog een gieter en eten voor het varken (die ze overigens niet hadden) hebben, oowja en het zou fantastisch zijn als er meer zaden en kunstmest in de catalogus komen. Dat laatste antwoord is bij iedereen hetzelfde. Elske heeft al heel vaak gezegd dat, dat niet de intentie is van de vraag, maar dat begrijpen ze niet zo goed. Zo was er ook een vrouw die een gratis pond (want ze zijn allemaal gefinancierd door Agriterra en CFAP) had gekregen en die zei dat ze er vrij weinig aan had omdat ze oud was en dus niet meer op het land kon werken, want ze had ook niet nog gewoon twee kinderen die daar konden werken. Verder komt er op de vraag hoe ze het vinden om een rolmodel boer te zijn altijd hetzelfde antwoord: I am happy and gratefull and want to thank CFAP and it’s staff. Sommige irrigeren hun land met de motor en hun handen, lijkt me toch een raar gezicht. Ach al met al is het best grappig om te horen. We werken op dit moment samen met twee studenten. Het meisje en heel schattig, lief en is altijd aan het lachen, maar begrijpt ons niet altijd. Elske doet met haar altijd de interviews. Dan hebben we nog onze praatgrage, lakse ‘machoman’. Hij is een beetje een mama’s kindje. Hij werkt samen met mij. Wanneer hij verkouden is kan hij een week niet komen en wanneer het werk te zwaar word vraagt hij toch wel 20 keer of hij nu mag stoppen. Dat gaat dan om een boringkje van 1 meter… Ook is hij een keer niet gekomen zonder het te laten weten en is hij al een keer een half uur te laat geweest. Vandaag was het helemaal leuk. We waren bij de eerste boer en hij was zoals gewoonlijk weer ontzettend blij met de kans om met buitenlanders te werken. Op een plek ging het niet zo soepel met de boring. Dus ik zeg dat hij maar een ander plekje moet uitzoeken, want ik was bezig met de waterkwaliteitstestjes. Hij ging verder, dus ik zeg het nog een keer op een andere manier. Vijf minuten later zegt hij: Jenny (zo noemen ze me hier) ik ga ergens anders boren, mag het ook buiten de pond. Dus ik zeg nee, het moet hier en ik loop mee voor een betere plek. Die was er eigenlijk niet, dus ik denk ik probeer het zelf even. Ik had er zo drie slagen in. Dus ik zei dat hij zijn spieren maar even in de strijd moest gooien. Bij zes boeren willen we ook een diepteboring van 4 meter doen. Vandaag moesten we er één doen bij een specifieke boer. Dus ik hem bij de eerste boer vragen welke boer deze naam had en als hij het niet wist of hij het even na kon vragen. Nee daar kwamen we dadelijk. Dus één boer later vraag ik het nogmaals, bleek het de vorige boer te zijn. Ik dus vrij chagrijnig, maar naar de derde boer konden we na veel aandringen dan toch nog wel even terug naar de eerste boer. Daar gingen Elske en Nou (het meisje) ook even mee naartoe. De jongen, Chan vind Elske op dit moment leuk. Hij had al gezegd dat ze er zo mooi uit zag als ze haar zonnebril op had. Elske reageerde heel nuchter, oow die bedekt bijna mijn hele gezicht, vind je die niet mooi? Waarop hij geen antwoord meer had. Zo had hij vandaag al wat meer opmerkingen gemaakt. Op een gegeven moment waren we dus terug bij de eerste boer. Normaal laat hij het boren als het kan aan andere mensen over of doen ze omwisselen, maar nu Elske erbij stond kon hij ineens boren als een malle! Hij was niet meer te stoppen. Na twee van de vier meter besloten Elske en Nou naar de laatste boer te gaan om alvast te beginnen met het interview, aangezien dat altijd wat langer duurt. Ze was de hoek nog niet om en onze meneer machoman vroeg direct: Jenny mag ik al stoppen. Zo dat gaan we onthouden, Elske wordt mijn troef. Voor de rest verloopt de samenwerking wel soepel beide zijn wel heel erg geïnteresseerd en ik kan altijd heel hard lachen om/met Chan en Nou. Ook de begeleiders zijn heel erg leergierig en sommige ook heel schattig. Vandaag ging de hippe ouder man van het kantoor mee. Hij weet hoe hij moet skypen en facebooken en lacht altijd. Hij probeerde Elske woordjes te leren in het Cambodjaans. Gisteren was er een andere heel aardige man mee geweest. Hij kan een paar woordjes Engels. Toen we in de pauze hadden wilde we weer te voet naar huis (om de hoek) en toen zei hij, ach neem toch de brommer. Ook is er een meisje op het kantoor dat altijd een bloemetje voor ons plukt. Zij vind ze ontzettend lekker ruiken, ik vind ze ongelofelijk stinken, maar het gaat om het idee!

Al met al vermaken we ons prima en leren we heel veel van de cultuur!

Tot het volgende verslag

Veel liefs,
Janneke

  • 07 Mei 2014 - 16:14

    Denny:

    Hoi ' Jenny',
    En dan denk je dat je een makkelijke naam hebt.
    Wat fijn dat Elske weer beter is. Aan een zieke troef heb je niet zoveel. Het lijkt me lastig dat zo weinig mensen maar Engels spreken. Spreek je al een beetje Cambodjaans? Dat zal wel.
    Ik denk dat jullie regelmatig in grappige situaties terecht komen door de taalbarriere.
    Hier regent het al de hele dag en is het 11 graden. Waarschijnlijk is het morgen weer beter en gasn we nog even een wandeling maken.
    Ik mail jou nog een foto van een orachtug uitzicht vsn de wandeling van gisteren.
    Nou lieverd, dikke knuffel
    Groetes,
    DENNY

  • 07 Mei 2014 - 19:52

    Veerle:

    Heey Janneke!!
    Lekker bezig daar, beetje de mannen aan t werk zetten ligt wel in jouw straatje :P En dan ff laten zien dat je t zelf beter kan hahaha.
    Goed te horen dat alles goed gaat en jullie lekker bezig zijn. Grappig te lezen over de wensen van de boeren..wat wil je nog meer: nou een tractor, een mooie vrouw en geld op de bankrekening :P
    Alles ook goed met het koken?? Lekker prutjes maken?
    Op naar een nieuwe mooi verhaal en veel plezier met boren!!
    Groetjes Veerle

  • 08 Mei 2014 - 18:42

    Oma En OPa:

    Hoi,Janneke en ook Elske, leuk om jullie verslagen te lezen we kijken er iedere keer weer naar uit. Zijn de perikelen met de stoelgang inmiddels genormaliseerd, want de hele dag rennen om het verlossende eindpunt te halen is ook niet alles. We willen wel eens weten hoe een sanitaire voorziening eruit ziet in dit ontwikkelingsland. We tellen de dagen af zodat we jullie weer heelhuids kunnen zien. Veel lieve groeten van Oma en Opa in een heel nat Nederland.

  • 09 Mei 2014 - 08:55

    Janneke:

    Ja hor mijn darmperikelen zijn genormaliseerd. Als het goed is staan er foto's bij mijn derde verslag waar onze toilet op staat, dus dan kan je even kijken. Het is een gewone normale toilet, soms heb je er wel waar je boven moet hangen, maar gelukkig zijn die er niet veel.


  • 14 Mei 2014 - 21:57

    Oma En Opa:

    Hoi, Janneke, we hebben al een paar daagjes geen nieuwe berichten kunnen lezen, heb je het te druk met je stage we hopen spoedig weer iets van je te horen (lezen) Groetjes voor jou en Elske. Oma en Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Hallo iedereen, Samen met Elske ga ik een top stage periode tegemoet in Cambodja! Daar gaan wij ons verdiepen in waterbasins voor landbouwgebruik. Wanneer we na drie maanden hiermee klaar zijn ga ik nog drie weken reizen door Vietnam. Ik hoop iedereen op deze manier op de hoogte te houden van mijn reis. Veel leesplezier! Veel liefs, Janneke

Actief sinds 18 Feb. 2014
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 6625

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 04 Augustus 2014

We gaan naar Cambodja!!!

Landen bezocht: