Eindelijk koken! - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Janneke Tillaart - WaarBenJij.nu Eindelijk koken! - Reisverslag uit Svay Riĕng, Cambodja van Janneke Tillaart - WaarBenJij.nu

Eindelijk koken!

Blijf op de hoogte en volg Janneke

02 Mei 2014 | Cambodja, Svay Riĕng

Hallo iedereen,

Eindelijk begin ik wat te wennen in Cambodja! We zijn nu bij twee communities geweest om de boeren te interviewen. We hebben nu zes boeren gehad van de 35. Het is heel leuk om de verschillende huishoudens te zien. De meeste waterbassins werken nog niet, maar één deed het al wel. Dat is wel leuk om te zien. Alle water bassins zijn vanaf november gegraven, daarom zijn ze nog niet volledig in werking. Wel hebben ze andere problemen dan ik dacht. Een vraag uit de enquête is of de boeren problemen ondervindt met het waterbassin. Het antwoord volgde: Ja de koe slaapt er regelmatig in (De waterbassins zijn drie meter diep). Woensdag hadden de studenten het heel druk en daarom hebben we op het kantoor maar even stukken doorgenomen en de gegevens netjes verwerkt. Vandaag is het International Labourday en daarom is natuurlijk iedereen vrij! Al die vrije dagen hier het is echt absurd. Straks is het ook Kingsday, maar dat duurt natuurlijk ook drie dagen. Niet dat ik het heel erg vind. Ook hebben Elske en ik de matrassen omgewisseld. Elske heeft heel snel last van haar rug en mijn matras was een stuk beter. Nu heb ik een relatief dun matras, ik snap niet dat Elske daar al drie weken op heeft kunnen liggen. Maar om het voor mij enigszins comfortabel te maken heb ik de bankkussens geclaimd in bed gepositioneerd. Op dit moment heb ik drie mogelijke opties om lekker te liggen. Dus dat is ook allemaal opgelost. Gisterenavond hebben we lekker met onze stagebegeleider en zijn vrouw gegeten bij een soort gourmet restaurant. Dat was echt super leuk. Ik heb mijn eerste aardappelschijfje gehad! De mensen zijn hier sowieso heel aardig, soms te aardig. Het is namelijk toch wel jammer als je tot half 8 kan slapen en de huiseigenaar om 7 uur voor de deur staat met verse mango’s van de boom. Wel hartstikke lief natuurlijk. Zo is vandaag ook een meisje van het kantoor meegegaan om kookspullen te kopen. Wij hadden dat natuurlijk nooit gevonden. Maar we hadden een soort blokker Cambodja stijl gevonden. Daar hadden we een gasstelletje, een soort wok en een pan om te koken, een mes en stokjes om te oefenen voor $20. Dus wij kunnen eindelijk koken! Daar hadden we veel eerder op moeten komen. Al hebben we zo wel wat kunnen proeven van de vreselijke cuisine van Cambodja. Ook heb ik geen last van mijn darmen meer, dat geeft toch wel een opgelucht gevoel. Maandag gaan we ons visum aanvragen voor Vietnam. We konden met onze stagebegeleider mee rijden naar Phnom Phen en weer terug, dat scheelt toch weer $10 en een hoop spierpijn achteraf. Net zijn we ook gaan lunchen met onze stagebegeleider. We hebben voor de verandering heerlijk geluncht. Er zijn twee hele kippen doorheen gegaan en wat groente. Het was heerlijk! Vervolgens had ik nog even de schrik van mijn leven gehad. Ik wilde een prulletje weggooien in onze gefabriceerde prullenbak (plastic zakje, aangezien ze hier geen prullenbakken kennen) en toen kwam er in mijn richting een salamander uit springen. Nu ben ik wel gewend aan de salamanders en dat ze ooit voor je neus van het plafond aan komen zetten, maar dit is de eerste keer dat ik een charmante gil slaakte. Voor degene die de gelinkte foto’s van Elske niet op mijn facebookpagina kunnen zien, er staan bij dit verslag nog wat foto’s van de omgeving hier.

Heel veel liefs,
Janneke


  • 02 Mei 2014 - 14:00

    Denny:

    Hoi,
    Wat zullen jullie blij zijn met je zelfbouwkeuken. Top! nu maar lekker kokkerellen. Kun je toch je eigen beleg voor je broodje maken. Ik heb net samen met Chris je foto's bekeken. Dat eten zag er niet allemaal even lekker uit. Ik zou me daar niet aan wagen. Dat gourmet en die kip waren beter.
    Kun je daar wel genoeg verse groente en vers vlees of vis kopen? Die inktvis zag er ook wel aardig uit. Heb je eigenlijk wel een koelkast daar?
    Als je gaat oefenen met stokjes zou ik ook maar een bezem aanschaffen. Dat is heel handig voor na het eten.
    Die bezoekjes aan die boerderijen lijken me ook een openbaring. Wat voor ons armoedig is zal daar heel anders gezien worden. Je zult wel veel zien zo.
    Nou ik ga verder met inpakken. Morgenvroeg lekker naar Oostenrijk. Dat is voor mij voorlopig ver zat.
    Dag lieverd,
    Tot het volgende bericht.
    Groetjes en een knuffel, ook van Wim en Chris,
    Denny

  • 03 Mei 2014 - 11:50

    Oma En Opa:

    hoi Janneke, kijk maar uit dat jouw rug straks niet versleten is net als die goedkope matrasjes, blij dat je buikloop gelukkig over is. We kijken uit naar je volgende berichtjes en denken constant aan je, lieve groetjes van Oma en Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janneke

Hallo iedereen, Samen met Elske ga ik een top stage periode tegemoet in Cambodja! Daar gaan wij ons verdiepen in waterbasins voor landbouwgebruik. Wanneer we na drie maanden hiermee klaar zijn ga ik nog drie weken reizen door Vietnam. Ik hoop iedereen op deze manier op de hoogte te houden van mijn reis. Veel leesplezier! Veel liefs, Janneke

Actief sinds 18 Feb. 2014
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 6603

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 04 Augustus 2014

We gaan naar Cambodja!!!

Landen bezocht: