Twee in een - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Janneke Tillaart - WaarBenJij.nu Twee in een - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Janneke Tillaart - WaarBenJij.nu

Twee in een

Blijf op de hoogte en volg Janneke

18 April 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Hallo iedereen,

Na een heerlijke nachtrust werd er om half 8 hard op mijn deur geklopt door Elske. Onze stagebegeleider van hier stond beneden om ons mee te nemen, dat waren ze even vergeten te vertellen. Dus wij als een malle omgekleed, gedouched en alle spullen die ik uit mijn tas had gegooid er weer in te proppen. Dat paste dus niet meer :P Toen vooral ik eindelijk klaar was gingen we ontbijten (noedels met jawel: stokjes!!) Na wat gehannes ging het me verdacht goed af en de noedels waren erg lekker. Vervolgens werden we meegenomen naar een tempel waar we het ritueel mee mochten doen en waar we weer een beetje van de cultuur mee mochten pikken. Daarna gingen we Cambodjaans Nieuwjaar vieren met zijn familie. Al vrij snel stond de tafel vol met eten en wij dachten oow dat zal de hele lunch wel zijn. Dus wij heel beschaafd een beetje van alles geproefd (we hadden eigenlijk nog helemaal geen honger), maar dit was schijnbaar alleen nog maar het voorproefje. Al snel kwam de rest, dit kregen we dus echt niet meer weg. Gelukkig was alles wel heel smakelijk en we kregen er gewoon een biertje bij. Drinken en autorijden kan hier overigens gewoon. Dit werd ons goed uitgelegd, zolang er niets gebeurd hoef je je niet aan de regels te houden, wanneer er wel iets gebeurd is dit heel slecht want het stond in de wet. Nadat we daar een aantal uur hadden doorgebracht hebben we nog een dongel gehaald en even wat boodschapjes. Toen we daarmee thuis kwamen konden we eindelijk ons huisje inrichten. Het is een houten huis op palen. Deze moet dicht worden gemaakt met een slotje dat we zelf al hadden meegenomen. De schoenen moeten uit in het huis en ook hier moet weer gedouched worden over de wc heen. Dit gedeelte van het huis is het enige wat van steen is en het water verdwijnt door een gat in de muur. We hebben allebei een tweepersoons bed en de woonkamer is tevens het overdekte balkon. Dit is heerlijk want hier waait het lekker door tijdens de nogal hete dag van 35 graden. Deze middag hebben we lekker rustig aan een boekje gelezen en vanavond maar weer op tijd naar bed. Hopelijk staat er morgenochtend niemand onverwachts voor de deur.

Heel veel liefs,

XXXXX

Hallo iedereen,

Omdat we in ons huisje geen internet hebben kon ik de vorige nog niet plaatsen. Ondertussen zijn we twee dagen verder. Gisteren hadden we veel last van de hitte, we zijn toen alleen even naar de markt geweest en zijn vervolgens geïnstalleerd op de bank om daar een filmpje te pikken. Vervolgens vooral veel boekjes lezen en toen bedachten we ineens we moeten iets gaan doen, zo stilzitten is niks. Dus toen hadden we besloten een weekendje naar Kampot te gaan, daar heb je nog wat natuur en het scheen er heel mooi te zijn. Zelfs onze stagebegeleider zei dat het een paradijs was. Dus wij de ochtend erop om 7 uur vertrokken een broodje ei gegeten en toen wilde we met de bus. Omdat het vlak na Nieuwjaar was moest iedereen terug naar de hoofdstad om daar te gaan werken. Hierdoor waren alle bussen vol, dus toen kwam er een Belg aan en die zei dat hij met de taxi ging en dat het niet heel veel duurder was dan de bus deze dag (wegens Nieuwjaar worden de prijzen hier verdubbeld). Dus wij met hem mee naar de taxi, zijn naam was Joris en hij kwam al 9 jaar in Cambodja en hij woont hier al 6 jaar met zijn vrouw. Hij wist heel veel te vertellen over de cultuur en de verandering die het land doormaakte. Ook heeft hij ons geholpen met het overstappen, al had onze stagebegeleider van hier daar ook al wat dingen voor geregeld. Onze stagebegeleider voelt zich heel verantwoordelijk en zorgt ervoor dat we voldoende eten, goed onderdak hebben, altijd verstaanbaar zijn, omdat we hem altijd mogen bellen om te vertalen en hij brengt en haalt ons voor de bus, de bank of om ons de weg te wijzen. Hij is echt ontzettend aardig. Overigens dat zijn de meeste mensen hier. Dat had Joris ook uitgelegd, de mensen hier zijn te naïef en te lief om je zoals hij dat zei je te beduvelen. In Vietnam moesten we beter opletten. Maar om in Kampot te komen moesten we eerst naar Phnom Phen om vervolgens met de bus naar Kampot te gaan. Na een enorm lange wachtrij voor de ferry te hebben overgeslagen (zie afgekocht bij de politie) en nog een uurtje rijden kwamen we in Phnom Phen aan waar we gelukkig de laatste bus direct konden nemen. Hier hebben we ook weer afscheid genomen van Joris die voor zijn werk weer even naar Belgie ging. Toen de 4 uur durende bus naar Kampot, helaas ging de bus onderweg kapot waardoor we een uurtje hebben moeten wachten op de volgende bus. Eenmaal aangekomen in het zogenoemde paradijs, leek het toch echt een beetje op een iets luxere versie van het stadje waar wij woonden alleen dan met bergen. Wel is hier vlakbij een gedeelte wat nog bij de vroegere jungle hoort, dus ik ben heel benieuwd morgen op dagtrip met gids en dan zullen ook de eerste foto’s komen en natuurlijk maandag komen er ook foto’s van het huisje ;) In het guesthouse waar we nu zitten hebben we gelukkig wel wifi en daarom kan ik dit er nu op zetten. Maandag zitten we op het bedrijf dan wordt het wat makkelijker om dingen op internet te zetten. We zitten nu in een bungalowtje voor twee nachten en het zit er heel goed uit. Dus nu ga ik lekker even onder de regendouche en dan nog maar eens lekker dokter Tinus kijken.

Heel veel liefs,

• 19 April 2014 - 18:13

Oma En Opa:

Fijn dat het goed met je gaat. Wij leven heel erg met je mee.Wij zullen alles met interesse volgen. Vandaag hebben we met Kars en een vriendje paaseieren gevonden.Z

• 19 April 2014 - 18:16

Oma En Opa:

ze vonden het heel gezellig. We hebben je wel gemist. Je zult wel begrijpen dat dit het vervolg is van het onvolledige bericht.